Bagi-Tóth Viktóriát, az egyik legnagyobb magyar Montessori Facebook csoport, a Montessori pedagógia – A kezdetektől megalkotóját és adminját, a Montessori módszer szobatisztaságra tanító szokásairól kérdeztem.
Viktória mellesleg EC-ző anyuka is, az ő saját fotóival illusztráltuk az interjút.
Viktória, az EC és a montessori
Pelenkátlanodj: Ti hogyan kezdtétek az EC-t?
Viktória: Az EC-t ösztönösen kezdtük el születésétől fogva. Fürdés előtti meztelenkedésnek hívtuk, imádta. Ekkor figyeltem fel rá, hogy ilyenkor mennyit pisil, és milyen boldog amikor nincs rajta pelenka. Arra gondoltunk, ha már ilyenkor ennyit pisil, valamibe jó lenne felfogni, hogy ne a pelenkázó szivacs ázzon.
Aztán olyan 2-3 hónapos kora körül, keresgélés közben találtam az EC-re.
Pelenkátlanodj: Mit adott nektek az EC?
Viktória: Az EC sok energia-befektetést igényel, ahogyan az etetés vagy a játék is, mégis ugyanolyan része az életnek.
Gyakran cseréltünk pelenkát, mert hamar rájöttünk a pisijelekre, így sosem használtunk popsikenőcsöt.
Féléves korától bilibe végzi a nagy dolgát, aminek nagyon örülök, egészségtelennek tartom amikor egy babának mindenhova szétkenődik a széklete (pl.: nemiszervébe).
Sosem voltak hasfájós időszakok, én ezt is az EC számlájára írom. Egyenes háttal a bilin ülve könnyebb elvégeznie a dolgát, mint mondjuk fekve játék közben.
Pelenkátlanodj: Hogyan kapcsolódott be az EC-be a montessori rendszere?
Viktória: A montessori módszert egyéves kora után kezdtem el belevegyíteni az EC-be is, mert meglegyintett minket a dackorszak szele, ami gyökeres változásokat kívánt a viselkedésünkben.
Mindent jobban elmagyarázunk azóta, hagyjuk hogy kivegye a részét. Ezzel egyidőben egyre többször volt száraz a pelenkája és elkezdte levenni magáról (tépőzáras, egyszerűen letépte).
Pár hétig még küzdöttünk, aztán úgy döntöttem, ha ezt akarja, biztos nem véletlen. Elég gyorsan haladunk azóta, bár még azért erősen hangulatfüggő ez a szárazság (most 14 hós). Büszkén mutatja a bilin a gatyáját amikor levettük, hogy “titta”.
Pelenkátlanodj: De a gyereknevelésben egészen a kezdetektől használod a montessori alapelveket, ugye?
Viktória: Igen, amikor Marcit vártuk a férjem egy polcot készített neki, aminél alap elvárásunk volt, hogy majd a saját játékait elérje, pakolászhassa. Később, az első hetekben találkoztam a montessorival amikor a babám fejlődéséről olvastam.
Pelenkátlanodj: Mi az amit a montessorinak köszönhettek?
Viktória: Egyre többször feküdtem a szobája padlójára, és próbáltam elképzelni, hogy érezheti magát ott. Aztán a szoba kezdett gyerekszoba formát ölteni, ami tényleg a gyerekről szólt, nem az őt kiszolgálókról. Fokozatosan megváltozott a gyermekhez való hozzáállásunk is, majd ennek köszönhetően az egész életszemléletünk.
Nagyon sokat javított az életminőségünkön a dolgok letisztulása, a tárgyaktól való elszakadás, lelassulás, minőségi idő felértékelődése. Ezt mind a montessori indította el.
Mi is az a montessori
Pelenkátlanodj: Azt mondod, hogy így a gyerekek az állandó kiszolgáltatottság helyett önálló életet élhetnek. Mi is pontosan a montessori módszer?
Viktória: Montessori Maria nevéhez fűződik az a pedagógiai irányzat, amelynek egyedisége abban rejlik, hogy a gyermekeket nem azok kiszolgálásával segíti, hanem azzal, hogy megtanítja a gyermeket mindarra, amit nem tudnak. Megtapasztalhatják saját szorgalmuk gyümölcsét, mely a későbbiekben törekvő, önbizalommal teli felnőttet farag belőlük.
Pelenkátlanodj: Hogyan érhető ez el akár otthon?
Viktória: Lehetőség szerint ehhez minél kevesebb direkt tanítást alkalmazzunk, ösztönözzük a kicsiket utánzásra. A meglévő érdeklődést kihasználva, minél több mindent mutassunk meg neki.
Ehhez elengedhetetlen feltétel az előkészített környezet, hiszen a gyermek csak úgy tanulhat, ha biztonsága és a megfelelő méretű tárgyak a munkához, gyakorláshoz biztosítottak.
Az alábbi képen a mi öltözőhelyünk látható. Az önellátás megtanulására való érzékenység pszichológusok szerint 2-4 év között van, azonban a montessris gyerekeknél ez kiemelt téma, ezért általában előbb kezdődik (másfél éves kor körül).
A szekrényről: Átlátható, és ő is tudja mi hol van (a piktogramok miatt). Szerintem jó ha egészen kicsi korától ezt veszi természetesnek.
A tükörről: A mozgásfejlődésben is segít azáltal, hogy mozgás közben látja magát.
• Montessori inspiráció: Öltözőhely • “Nálunk még nem a tipikus montessoris öltözőhely van, mert Marci még nincs erre érzékeny korban.” A post shared by Kremer Sara (@pelenkatlanodj) on
Montessori tanácsok a szobatisztasághoz
Pelenkátlanodj: A montessoriban 12 hós kor után kezdenek ismerkedni a bilivel. Miért van ez?
Viktória: Igen, Montessori Mária azt mondja, hogy a fejlődésben vannak érzékeny periódusok, amikor egy adott dolog iránt a gyermek nagyon érdeklődő. Ezt elképzelhetjük ablakként, mely ilyenkor nyitva áll, a tudás könnyen elsajátíthatóvá válik, míg ha az ablak bezárul, az érdeklődés lankad, ezután ez az ismeret nehezebben megszerezhető.
A szobatisztaságra való szenzitivitás valamikor 12-18 hónapos kor között van, amikor a gyerek járni kezd. A genitáliák megérintése, vizsgálata szintén arra utal, hogy érdekli mire való a dolog.
Amikor megfigyeljük, hogy a bélmozgás elkezd ugyanabban a napszakban indulni, érdemes erre egy napi rutint felállítani. – Nálunk ez 6 hónaposan történt, azóta minden reggel futással indul ☺
EC-s megjegyzés: Az EC azon alapszik, hogy az újszülött még tudatában van saját ürítési szükségletének, illetve akaratlagosan el is tudja engedni záróizmait. A gyermek mindig a saját szintjén aktív és fokozatosan válik egyre önállóbbá és ügyesebbé a folyamatban. Az ablak azonban ugyanúgy ott van 12-18 hó között, ekkortájt kell nekik megtanítani mindent ami a teljes önállósághoz vezet.
Pelenkátlanodj: A 12-18 hós korosztály EC-s szempontból már “későn kezdőnek” számít. Van valami amit 12 hós kor előtt érdemes csinálni?
Viktória: A szobatisztulás folyamatát megkönnyíthetjük, ha már ez előtt a kor előtt is odafigyelünk a következőkre – a montessori tanácsai az EC gyakorlatával szinte teljesen megegyeznek:
- Használjunk mosható pelenkát, hogy a
“száraz pelenka –> ürítési inger –> nedves pelenka”
összefüggés minél előbb világos legyen a gyermeknek.
Cseréljük minél előbb a nedves pelenkát, hogy a természetes a száraz pelenka legyen, így még inkább felfigyel a változásra. - Mutassunk példát!
Engedjük, hadd lássa a gyermek, mit csinálunk a WC-n, mire való, vonjuk bele.
Pl.: tépjen papírt, húzza le a WC-t. - Amint állni tud a baba, pelenkáját cseréljük állva, közben meséljük el, mi történik:
“Jött a pisi a kukiból/nuniból vagy jött a kaki a popóból. Nedves lett a pelus. -> Levesszük, kicseréljük tisztára. – > Azt kimossuk. Újra tiszta lesz, és fel lehet venni.” - Ezzel egy időben a csere már a WC-ben, fürdőben történjen, később majd itt lesz a bili is. Így jobban összekötődik a hely és a helyzet.
EC-s megjegyzés: Ezek a tanácsok valóban megegyeznek az EC által javasoltakkal. A különbség csupán annyi, hogy közben EC-zünk is 😀 Tudj meg többet az EC nagyobb babákkal c. bejegyzésben.
• Montessori inspiráció: WC • Jól felkészített környezet az ürítéshez és az esetleges átöltözéshez A post shared by Kremer Sara (@pelenkatlanodj) on
Pelenkátlanodj: Korábban említetted, hogy a környezet felkészítésének kiemelkedő szerepe van. Hogyan érdemes kialakítani ezt a szobatisztulás folyamatához a montessori módszer szerint?
Viktória: A szőnyegeket szedjük fel legalább az első időszakra, könnyebb lesz koncentrálni a gyermekre, ha nem azon stresszelünk, mi lesz pisis. Legyen vízhatlan védőnk az autóban, ágyban, babakocsiban.
EC-s megjegyzés: Pelenkamentes időszakhoz szintén érdemes alkalmazni ezeket.
A fürdőben, WC-ben legyen egy bili/WC szűkítő, egy tartó a nedves dolgoknak, egy a tisztáknak, egy szőnyeg a mezítlábas tappancsoknak. Legyen itt néhány könyv vagy játék, amivel eltölthetjük az időt.
Legyen itt egy kisszék, amire leültetve öltöztethetjük a gyermeket.
EC-s megjegyzés: Valamikor 6 hó után EC-s körökben is bevett szokás a könyv/játék használata, amivel ott lehet marasztalni a világ felfedezésére törő babánkat. A tanács azonban az, hogy ügyeljünk, hogy valóban az ürítésről szóljon az az idő (ne csak játszani üljön oda) és hagyjuk el az ilyen segédeszközöket amikor lehet.
Pelenkátlanodj: És mi a helyzet a ruházattal? Mire van szükségünk a szobatisztuláshoz?
Viktória: Legyen elegendő bugyink/kisgatyánk és nadrágunk a gyakori öltözéshez.
Azt ajánlom, gondoljuk át ehhez, milyen gyakran szeretnénk mosni és, hogy a gyermekünk milyen gyakran pisil. A tapasztalatom az, hogy elő lehet venni egy mérettel kisebb nadrágokat is, hiszen a dagi mosható pelus nélkül még ezek is passzolhatnak.
Azt gondolom, hogy innentől a body már nem praktikus viselet, hiszen a szobatisztaságba az önálló öltözés is beletartozik, ezt pedig nehéz egyedül felvenni, illetve ha pisis lesz a nadrág, felülről is vetkőzni kell. Ha sok bodynk van, amitől nem szeretnénk megválni, vágjuk le az alját s hajtsuk fel. Kész is a póló/pulcsi.
EC-s megjegyzés: Az EC-s babákról általában az állás/járás kezdetétől, valamikor 9-16 hó között kerül le végleg a mosható pelenka és kerül fel a leszoktató bugyi vagy egyéb mint pl. az itt említett a bugyi/kisgatya és nadrág kombináció.
• Fokozatok a szobatisztulásban • Mosható pelus (12 hó előtt, járás elkezdéséig) – Leszoktató bugyi (szobatisztaságra tanítás kezdetén) – Bugyi A post shared by Kremer Sara (@pelenkatlanodj) on
Hogyan csináljuk a montessori féle szobatisztaságra tanítást?
Pelenkátlanodj: Hogyan érdemes montessori szerint elkezdeni a szobatisztaságra tanítást?
Viktória: Ha a gyermek készen áll (lépegetni kezd és érdekli a nemi szerve működése), vegyük le az utolsó pelenkát a kicsiről. Ne féljünk ettől, pár nap tanítás után, néhány becsurgásnál több nem történik. Következetesen ne adjunk rá többet pelenkát.
Maga a szobatisztává válás folyamata két részből áll:
1. A gyermeknek tudnia kell felismerni az ürítési ingert
2. Be kell gyakorolnia, hogy ilyenkor mi a teendő
Na ez a “Ha levettük akkor onnantól sehol semikor ne adjuk rá” nekem sétánál, játszótéren elképzelhetetlen télen, de amúgy nagyjából sikerül tartani.
EC-s megjegyzés: Minél később kezded az EC-t a babáddal, annál biztosabb, hogy már nem jelez és WC-nek a pelusát tekinti. Már 6 hó felett is kell a fent említett tanítás az EC esetén is, de 12 hó felett pedig biztosan. Tudj meg többet az EC nagyobb babákkal c. bejegyzésben.
Pelenkátlanodj: Az EC-ben a megfigyelésre alapozzuk az ürítési lehetőség felajánlását. Mit ajánl a montessori gyakorlat?
Viktória: Fél óránként ajánljuk fel a bilit, ezt ajánlja a Montessori gyakorlat.
Nálunk ez úgy működik, hogy amikor én megyek, akkor ajánlom fel a kicsinek is a bilit, így 90% a találat. Egyre többször fordul elő, hogy maga ismeri fel az ingert, és kér segítséget (mutat a WC felé, hogy dolga van ott).
EC-s megjegyzés: Egy 12-18 hós baba esetén túl sűrű a 30 percenkénti felajánlás. Jó tudni, hogy a biliszünet vagy sztrájk leggyakorabbi oka a túl sűrű felajánlás. Figyeld meg, hogy a babádnak mikor kell és akkor ajánld fel a bilit!
Pelenkátlanodj: Hogyan kezeli a montessori a baleseteket?
Viktória: Az EC gyakorlatával megegyező módon jár el a Montessori rendszer is. Ha nedves lesz az alsó, azonnal legyen lecserélve.
Ilyenkor üljön is rá a kicsit bilire, hátha csak a pisi eleje ment csak be. Mondjuk el, hogy legközelebb a bilibe pisiljen.
Ahogy az EC-ben sem, itt sem alkalmazzunk jutalmat vagy büntetést ezzel kapcsolatban. Előbbivel könnyen zsarolhatóvá válunk, ill. elvesszük a természetes motivációt a sikerre, önállóságra, utóbbival mély szorongásokat generálhatunk. A montessoriban amúgy alapból nincs semmilyen témában jutalom büntetés.
Pelenkátlanodj: Úgy tudom itt is az önállóságé a főszerep. A gyerekek (ha már képesek rá) maguk takarítanak fel maguk után és cserélik le szárazra a ruházatukat is, ha baleset van.
Viktória: Igen, fontos része a montessori gyakorlatnak, hogy amennyire csak lehet, vonjuk be a folyamatba a gyereket. Öltözésbe, törlésbe, wc lehúzásba, amibe csak lehet. Ne feledjük, idővel egyedül kell ezeket elvégeznie. Mutassuk meg, mi van a biliben, majd öntsük a WC-be (idővel ide fog kéredzkedni, hiszen itt a pisi/kaki igazi helye).
Megjegyzés: Nem biztos, hogy külön bútorokat kell beszerezni, főleg ha nincs rá lehetőség, legyetek kreatívak. Mi a csaphoz egy IKEÁs fellépőt használunk, és egy kis műanyag tálat teszünk a csapba amit meg tud tölteni vízzel (ő nyitja-zárja)… aztán pancsolás után ki is önti.
Montessori inspiráció: Kézmosó totyogóknak A post shared by Kremer Sara (@pelenkatlanodj) on
Pelenkátlanodj: Van -e valami javaslat házonkívülre Montessori-tól?
Viktória: Ő azt mondja minden nap negyed órával több időre vigyük ki a gyermeket, előtte-utána adjunk bilizési lehetőséget. Legyen nálunk váltóruha.
Szerintem életszerűtlen, hogy majd anyuka nézi az óráját “jó még 3 perc”, azért nyilván nagyjából érdemes betartani.
Ami még tapasztalatom szerint nagyon praktikus az a hordozható bili. Sokféle kapható, érdemes beszerezni egyet.
Pelenkátlanodj: Mi a helyzet az éjszakákkal?
Viktória: Éjszaka is kerüljön le a pelenka. Hiszen mint korábban is említettem Montessori tanácsa az, ha egyszer levettük akkor onnantól sehol semikor ne adjuk rá pelust. Félelmetesen hangzik, de végül is mindent ki lehet mosni.
Mi 13. hós korában kezdtük és az első éjszaka 4x húztam ágyat. A harmadik éjszaka után nagyjából ágytiszta lett a fiam. Ezt úgy kell elképzelni, hogy sok a tiszta éjszaka, de fogzáskor mindig van visszaesés.
EC-s megjegyzés: Az EC gyakorlatában az éjszakai EC nem “közelező” és a tapasztalat szerint az éjszakai szárazság automatikusan követi a nappalit. EC-s babáknál ez valamikor 21-26 hó között következik be.
Milyen érzés pelus nélkül egy 14 hóssal?
Pelenkátlanodj: Tapasztalatod szerint mivel jár a pelenka elhagyása?
Viktória: Rengeteg csodálkozó arccal jár… Komolyabbra véve a szót úgy érzem, a kezdeti áthangolódás után semmiféle plusz energiát nem jelent a pelenka nélküliség.
A kapcsolatunk szorosabbra fűződik, jobban figyelünk egymásra, gyerkőcünk pedig a sok sikertől rengeteg pozitív impulzussal töltődik fel. Az önállósodás miatt kevesebb stresszben van részünk, nincs öltözködés, pelenkázás miatti ellenállás.
Egyébként szerintem elsősorban lelkileg nehéz elhagyni a pelenkát. A gyerek már rég készen áll, mi meg húzzuk az időt, nem akarunk elbúcsúzni a pelenkás “baba” korszaktól.
További olvasmányok ebben a témában:Montessori approach toilet training
Montessori – Toilet learning tips