Barion Pixel

Az érettség jelei

A manapság divatos “érési elméletet” követő szobatisztasági módszerek egyik alappillére az érettség jeleinek keresése. A módszer követői azt állítják ha megvannak a jelek, akkor el lehet kezdeni a szobatisztaság tanítását. Az életkort azonban egyre feljebb és feljebb teszik.
Én jobb szeretek képességekben gondolkodni, mint érési jelekben amikre várni kell és keresgélni őket. Sőt a legtöbb képességről tudom, hogy sokkal-sokkal korábban ott van, mint ahogy mi szülők gondolnánk.

Az alábbiakban leírom, hogy melyik képesség mikor jelenik meg. Ezzel nem célom senkit arra biztatni, hogy az érési jel legelső megjelenésével kezdjen. Viszont szeretnék rávilágítani arra, hogy az “érési elmélet” követői által felsorolt, kezdéshez szükséges minden képesség jelen van már 15-20 hós korra is (vagy inkább hamarabb). Csak nyitva kell tartani a szemünket 😉
Még egy dolog a pelenka elhagyásához: A legfontosabb, hogy te szülőként tudd mit akarsz, hogyan fogod csinálni. És ha már belekezdtél legyél következetes, határozott, magabiztos és céltudatos. Akkor fog működni.

Az itt meghatározott életkorok az egészséges gyermekek nagy átlagra (90%) vonatkoznak. Természetesen vannak tényezők, amik miatt ez csúszhat, de ez csupán kis százalékot érint.

AMI ÚJSZÜLÖTT KORTÓL JELEN VAN

A Vöröskereszt szerint a szobatisztaság “Elérésének idejét kitolja az eldobható pelenkák használata.” Szerintem a szárazontartóval ellátott mosható pelenka is ide sorolható. Az ok pontosan abban keresendő, hogy a baba nem érzi a nedvességet. Nem tudatosodik benne az ok-okozati összefüggés (ürítési inger és következménye), a nedvesség érzet kellemetlensége (nem szól ha bepisilt). Tehát az “érési elmélet” szerint alapvetőnek tartott “érési jeleket” fed el.

Fizikai érés

Fizikai érettségből fakadó testtudatosság és az ennek következtében megjelenő ürítést megelőző és/vagy követő éjszakai és nappali kommunikáció már születéskor is jelen van.
A másik fizikai feltételként emlegetett nagyobb hólyagkapacitás természetesen később alakul ki. Erről később lesz még szó.

Testtudatosság

Az ürítési inger, már újszülött kortól, agykérgi aktivitással jár. Ez azt jelenti, hogy kezdetektől tudatos az ürítési inger és nem pedig automatikus, ahogy azt a 60-as években gondolták.

Természetesen, ha a babának nem kell figyelnie erre az ingerre, akkor a szobatisztaság tanuláskor újra meg kell ismernie ezt az érzést. Össze kell kötnie az ürítés aktusával, tudatosítani, hogy az inger megjelenésétől mennyi ideje van a bilihez érni.

Záróizom kontroll

A záróizmok tudatos elengedésére már újszülött korban is képesek a babák. Többek között erre a képességre épül az EC módszertana. A visszatartást is 0-3 hónap között hamar elsajátítják. Ha a gyerek folyamatosan tudatosan használja a záróizmait, akkor a kontrollálási képesség fokozatosan lesz egyre hosszabb és hosszabb.

A pelenkázott szobatisztulóknak ezt a képességet kell újra tanulni, a jó hír, hogy ez gyakorlással viszonylag hamar elérhető.

Kommunikáció

A babák kezdetektől kommunikálják felénk minden igényüket. Az éhség, álmosság, testkontaktus, stb. ösztönös jeleit könnyen észre lehet venni és ha reagálunk rá, akkor hamar megjelennek a tudatos jelzések is. Ugyanígy van ez az ürítést megelőző és követő jelekkel kapcsolatban is.
A különbség annyi, hogy az ürítés előjeleire a mi kultúránkban nem szoktunk reagálni, ezért a tudatos jelzések ezzel kapcsolatosan nem alakulnak ki, később újra kell tanulniuk a gyerekeknek.

Kommunikálja ha kell neki

Az EC-s tapasztalat az, hogy a csecsemők az első napoktól kezdve kommunikálják ürítési igényüket. Tudatában vannak és veleszületett higiéniai ösztönük sugallja nekik, hogy ne piszkítsanak maguk alá, gondozójára vagy a “fészekbe”, ahol alszanak.

Az ürítés előtti jelzés legkésőbb a kúszás-mászás megkezdésével leépül, hiszen (ha pucér popóval lenne az erdőben akkor) innentől képesek lennének maguk intézni a dolgukat. A képesség ugyan nem tűnik el, de 6-12 hónap felett már újra kell tanítani nekik, hogy ürítési igényüket kommunikálniuk kell felénk.

Zavarja ha pisis vagy kakis

Sok nem EC-ző szülő is észreveszi, hogy a csecsemője azonnal szól ha bepisilt vagy bekakilt. Persze ha az ember eldobhatós pelenkát vagy moshatóba szárazontartót használ (tehát szinte semmit nem érez a baba), és/vagy csak akkor cserél ha tele van a pelus, akkor a baba ezt szokja meg, ezt gondolja normálisnak, így sokaknál a jelzés is teljesen elmarad.

Később pedig, amikor végleg el akarjuk tőlük venni az addig megszokott, a testükre rögzített, számukra egyetlen addig ismert ürítésre alkalmas eszközt (a pelenkát), akkor érthető módon heves ellenállásban törnek ki. Ilyenkor nem a pelenkát kell visszaadni, hanem a gyerek biztonságérzetét, újtól való félelmét feloldani.

Éjszaka jelez

Ahogy előző két bekezdésben is írtam: már az újszülöttek is jeleznek. Így van ez éjszaka is. Tudjuk, hogy már az újszülöttek sem ürítenek alvás közben, ez később is így van. Mindenki megébred és minimum félálomba kerül az ürítési inger megjelenésével párhuzamosan. Eleinte a babák szólnak, ugyanúgy ahogy nappal is, aztán elhagyják ezt a jelzést és később újra kell tanulniuk.

Sokszor az EC-ző szülők is inkább a “bepisiltetést” választják éjszaka, hiszen az alvás a legeslegfontosabb a fejlődő babának és a kimerült szülőknek is. Akik nappal biliznek azoknál időről időre azonban tapasztalható, hogy a baba nem visszaaltatható, végtelenségig jelez, újra és újra felébred. Ez a szokásuk a kor előrehaladtával egyre aktívabb, az EC-ző gyerekek sokszor hamarabb (12-18 hó között) érik el az éjszakai stabil ágytisztaságot.

Sajnos ha éveken keresztül visszaaltatással válaszolunk ezekre a jelzésekre, akkor ezt is jó eséllyel újra kell tanítani. Szerencsére a tapasztalat azt mutatja, hogy a nappali szobatisztaság tanítása húzza magával az éjszakát is. Minden hatással van mindenre.

6-18 HÓ KÖZÖTT

Nem véletlen, hogy sok szobatisztasági módszer a 18 hónapot jelöli meg mint kezdő időpontot. Addigra ugyanis már biztos, hogy a gyerekben potenciálisan ott van minden képesség a szobatisztaságra. Nekünk egyetlen dolgot kell tennünk: segíteni és tanítani őt amíg önálló nem lesz.

Kevesebb és jobban belőhető ürítés

Első és legfontosabb: Minden gyerek egyedi, mindegyiknek megvan a maga természetes ürítési ritmusa, ami az életkor és a körülmények függvényében folyamatosan változik. Ez később is így lesz.

Fix kakik

Szülői szempontból elég praktikus ha a gyerekünk “kiszámítható időpontban kakil minden nap.” De vajon mit jelent ez? Tudjuk, hogy a legtöbb újszülött minden étkezés után kakil és minden ébredéskor pisil. Ez elég kiszámítható dolog, az EC-s szülőknek ez eléggé fix ahhoz, hogy bilizni tudjanak a babájukkal.

Az a fajta fix kaki ami a mai elfoglalt, rohanó életritmus mellett is kiszámítható, az valamikor a hozzátáplálás megkezdése utáni hónapokban (általában 8-12 hó között), a mennyiségi szilárd táplálék bevitelével alakul ki. Ekkorra a legtöbb gyerek már csak egy-kétszer kakil egy nap. A székelés legtöbbször az étkezés vagy ébredés után történik, kinek hogy.

Ha a gyereked random összevissza időpontokban és mennyiségeket kakil, akkor érdemes a napirendet és az étkezési szokásokat rendbe tenni, mert segíthet. Ha időzítésre nem tudsz hagyatkozni akkor keresd a székelés előjeleit. A legtöbb gyereknél nagyon feltűnő és sokszor a szülők tudják is, hogy mikor kakil a csemetéjük.

Nagyobb hólyag: Ritkábban, nagyobb mennyiségeket pisil

Megint csak szülői szempontból praktikus ha a gyerek hólyagkapacitása elég nagy ahhoz, hogy 2-3-4 órán keresztül képes legyen tartani. Azoknál a csecsemőknél, akik 0-3 hó között kezdtek EC-zni, általános dolog, hogy 4-6 hónapos korra képesek akár 3-4 órán keresztül is (bepisilés és bilizés nélkül) szárazon tartani a pelenkájukat. Ebben az életkorban ez még ritkán, csak akkor fordul elő, ha nagyon új vagy izgalmas körülötte minden, tehát hogyha ő úgy akarja. Egy unatkozó gyerek amúgy minden életkorban sűrűbben pisil.

A képesség tehát korán megjelenik, ha a bilizés gyakorolva van. Az, hogy ez mikor lesz rendszeres az megint csak a gyerek akaratán és a gyakorláson múlik. A webbeteg.hu szerint a húgyhólyag és az alsó húgyutak funkcionális zavarai, egyes megfigyelések szerint , már azzal is megelőzhetők ha “nem várunk a szobatisztaságra szoktatással a 18 hónapos életkornál tovább”.

Leveszi a pelenkát, vagy nem akarja felvenni

Fel a kezeket aki azt tapasztalta, hogy a mozgásfejlődés megindulásakor kiüt a “pelus sztrájk” is! 🙂 Rengeteg EC-s és pelenkázós anyuka fordul hozzám azzal, hogy ahogy a gyerek kúszni-mászni tud (vagy legkésőbb az állás-járás megindulásakor) már közelharc lesz a pelenkázás.

Ez általában szintén a 6-12 hós időszakra esik. Van akinél elmúlik, és van akinél csak a pelenka elhagyása hoz megoldást.

Mentális képességek

Érdeklődik

Az “érési elmélet” követői azt írják, hogy ennél a jelnél azt a pontot kell keresni, amikor a gyereked elkezd érdeklődik, hogy mi történik a vécén és, hogy mit csináltok vécézésekhez kapcsolódó tárgyakkal. A Montessori pedagógia szerint ez a 12-18 hós korosztályra jellemző, ezért ez a szobatisztaság tanításának megkezdésére legalkalmasabb időablak. Ezt az érdeklődést érdemes megragadni, hiszen ha az ablak bezárul akkor már nehezebb az érdeklődést újra felkelteni, motiválni a gyereket.

EC-s gyerekeknél ez megint picit máskor történik. Sokan 6-12 hó között már nézik mi történik amikor pisilnek (látják hiszen bilibe megy), ha a szülő nem elég szemfüles bele is nyúlnak. Lebontják a wc papírt, ha tudnak utánad jönnek a wc-re és a combodra támaszkodva nézik mi történik.

Alapvető utasításokat képes követni.

6-12 hónapos kor között egymást váltják a mentális fejlődési lépcsők. 9 hónapos korban beindul a rövidtávú memória és a beszédfejlődés. A Janus Pannonius Tudományegyetem egyik kommunikációs jegyzetében azt írják, hogy 9-18. hónapig történik “A komplex kommunikáció megjelenése, amely végigkíséri egész életünket.” Azonban ennél hamarabb, a preverbális korszakban (0-1 év) “figyelhető meg a beszédmegértés, majd maga a beszéd is megjelenik. Következésképpen a passzív szókincs fejlődése megelőzi az aktív szókincs gyarapodását.” írják egy másik szakköny A tipikus nyelv és beszédfejlődés c. fejezetében.

Lényeg a lényeg, hogy a legtöbb gyerek sokkal hamarabb képes alapvető utasításokat követni mint beszélni. A “nem szabad” “add ide” “menj oda” és “csüccs” szavakat egész biztosan értik egy éves koruk előtt is. Többek között ez az utóbbi két utasítás szükséges a bilizéshez is.

Képes sorozatokat megjegyezni

A Wonder Weeks (Hetty van de Rijt, Frans Plooij, Xaviera Plas-Plooij, 2017) könyv szerint a gyerekek olyan 1 éves kora környékén (45-55 hetesen) következik be az a mentális ugrás, ami által képesek “programokat”, azaz esemény sorozatokat megjegyezni.

Például: Odahozza a kabátját ha ki akar menni. Levetkőzteti és megfürdeti a babát. Kávét főz a játékkonyhában. Ismert dallamokat énekelget. Sokszor hallott versek, mondókák részleteit, kifejezéseit mondja.

Kommunikál szavakkal a pisiről/kakiról, pisilésről/kakilásról

Babajelnyelv segítségéve a gyerekek már 6-9 hónapos kortól képesek kommunikálni. Lizának 4 hónapos korától mutattam a bili jelét és 6 hónaposan használta a jelet először, Lucával 7 hónaposan kezdtük és 8 hónaposan mutatta a jelet.

A bilizéshez kapcsolódó szavakat érdemes aktívan tanítani, ha vissza szeretnénk hallani őket. Minden alkalommal amikor látja, használjátok akkor nevezd meg őket, beszélj róluk.

ÖNÁLLÓSODÁS

A pelenka elhagyásától a teljesen önálló szobatisztaságig vezető út egy tanulási folyamat. Vannak olyan “érési jelként” említett tényezők is amik valójában nem szükségesek közvetlenül a szobatisztaság kialakulásához. Ezek csupán járulékos elemek, amiket ha nem tud önállóan megcsinálni, akkor tanítani, gyakorolni kell és segíteni a gyerekedet amíg önálló nem lesz benne.

Egyedül öltözik

Az öltözködés megtanítása egy 3 éves korig vagy még tovább ívelő folyamat. A bugyi vagy gumis derekú nadrág önálló le és felhúzására legkésőbb 15-20 hós kor között képesek a gyerekek. Gombok, cipzárak, patentok és társaik kezelése pedig sokszor óvodáig váratnak magukra.

Ettől még tudnak szólni, mi szülők pedig tudunk menni és segíteni nekik.

Önállóan tudja használni a wc-t

A vécénél még a (1,5 éves kora óta szobatiszta) 3,5 évesem is kéri a segítséget, mert még fellépővel is magas neki. Bilivel teljesen önállóan intézi, csak nagydolognál kell neki törölni.

Ok… szóval a vécé. Először is a vécé nem alkalmas egy pici gyerek számára a széklet ürítésére, csak ha a lábai alá vannak támasztva annyira, hogy az ürítést segítő guggoló póz meglegyen – térdek mellkas magasságban.

A bili minden szempontból alkalmasabb egy totyogó ürítéséhez. Már egy 12-18 hós gyerek is képes odamenni és ráülni egyedül a bilire ha előtte levesszük a nadrágját. Ráadásul egy megfelelően alacsony bilin biztosan megvan a guggoló póz is.

Mi az oka ha egy gyerek nem szobatiszta 3 éves korára?

A Magyar Vöröskereszt csecsemő- és kisdedgondozási kézikönyve szerint a lehetséges okok listája a következő, ha a gyermek 3 évesen napközben sem szobatiszta: Szülői kényelmesség, Nemtörődömség, Lelki megrázkódtatások, Traumák, Ritka pelenkacsere, Tisztázás elnagyolása, felületessége.

A “Szülői kényelmesség, Nemtörődömség” fakadhat abból is, hogy a szülők vártak és vártak és vártak… hátha jönnek az érés jelei vagy hátha magától szobatisztul a gyerek, de ez nem történt meg.

Vagy lehet, hogy belekezdtek, de a gyerek életében “Lelki megrázkódtatások, Traumák” voltak. Nem kell itt nagy dolgokra gondolni, a leggyakoribb ilyen trauma a kistesó érkezése és a bölcsi. De ezek a biliszünetek, sztrájkok csak időlegesek.

Ahogy a poszt elején is írtam a “Ritka pelenkacsere, Tisztázás elnagyolása, felületessége” egyértelműen nem támogatja a szobatisztaságot. Ennek oka pedig az, hogy az ok-okozati összefüggések tanulása nem történik meg. A gyerek veleszületett higiéniai érzéke lett elnyomva.

Források

  1. Yeung CK, Godley ML, Ho CK, Ransley PG, Duffy PG, Chen CN, Li AK. Some new insights into bladder function in infancy. Br J Urol. 1995 Aug;76(2):235-40. doi: 10.1111/j.1464-410x.1995.tb07682.x. PMID: 7663918.
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7663918
  2. Magyar Vöröskereszt: Csecsemő-és kisdedgondozás, gyermeknevelés. Segédanyag a családok átmeneti otthonaiban szervezett foglalkozásokhoz
    https://voroskereszt.hu/?media_dl=8100
  3. https://www.webbeteg.hu/cikkek/gyermekgyogyaszat/23423/gyermekkori-hugyholyagmukodesi-zavarok
  4. 5.2.1.1. Preverbális korszak: 0 – 1 év. In: Kocsisné Kálló Veronika – Túriné Gál Anikó – Ruzsics Ilona (2013): Kommunikáció fejlődése és fejlesztése értelmileg akadályozott személyeknél, „Mentor(h)áló 2.0 Program” TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0008 projekt.
    Online megtalálható itt (2020): http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Kommunikci_fejldse_s_fejlesztse_rtelmileg_akadlyozott_szemlyeknl/5211_preverblis_korszak_0__1_v.html
  5. Távirati beszéd és szótári robbanás (1,5-3 éves kor). In: Tancz Tünde (2011): A kommunikáció és a nyelv fejlődése a kora gyerekkorban, Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Pécs, 2011
    Online megtalálható itt (2020): http://janus.ttk.pte.hu/tamop/tananyagok/kommunikacio_es_fejlodes/tvirati_beszd_s_sztri_robbans_153_ves_kor.html
  6. Az érési listát az évek folyamán az internetről és könyvekből szedtem össze.
  7. Hetty van de Rijt, Frans Plooij, Xaviera Plas-Plooij (2017): The Wonder Weeks, Kiddy World Promotions B.V., United Kingdom – papír kötés, 5. kiadás
  8. The Wonder Weeks, Domus Technica: Wonder Weeks mobil alkalmazás, Kiddy Word Promotions B.V., 9. mobil verzió

Születéstől a teljes szobatisztulásig.
A módszer

Ingyenes, élő, visszanézhető WEBINÁRIUM
EC és szobatisztaság témában

Lyukas popós nadrág és Leszoktató bugyi.
Ruházat